Ahad, 22 Jun 2014

ANUGERAH DESA CEMERLANG




Pada tahun 2005, Program Keindahan Kampung (PKK) telah diubahsuai dan diletakkan dibawah Gerakan Daya Wawasan serta telah diberi nama baru iaitu Anugerah Desa Cemerlang (ADC).
Tujuan program ini ialah untuk mempertingkatkan kesedaran dan amalan menjaga kesihatan serta kebersihan persekitaran serta membentuk kampung-kampung yang bersatu-padu. 

OBJEKTIF 

1. Menilai prestasi dan pencapaian kampung ke arah maju,menarik dan menguntungkan serta mewujudkan masyarakatyang cemerlang bersesuaian dengan matlamat negara maju.
2. Memberi khidmat nasihat dan tunjuk ajar kepada kepimpinan kampung bagi melahirkan kampung yang mapan dan dinamik.
3. Memberi pengiktirafan dan galakan kepada kepimpinan kampung atas kejayaan yang dicapai dan seterusnya melonjakkan lagi kecemerlangan pada masa akan datang.

MEKANISME PELAKSANAAN

1.      Kelayakan kampung yang layak menyertai pertandingan ini alah kampung induk yang berJKKK/JKKKP dan kampung dibawah penempatan semula seperti FELDA.
2.      Kampung yang menjadi johan pada tahun 2007-2010 tidak dibenarkan menyertai pertandingan selama dua kali pertandingan. Boleh menyertai ADC selepas tempoh tersebut.
3.      Profil kampung telah dikemaskini dalam e-GDW.

PENUBUHAN JAWATANKUASA ADC

Terdapat tiga jawatankuasa ADC iaitu peringkat Kebangsaan, Negeri dan Daerah. Peringkat Kebangsaan dipengerusikan oleh Setiausaha Bahagian Pengupayaan Komuniti KKLW, dan Bahagian Pembangunan Desa, Kemas selaku urus setia. Manakala, peringkat Negeri diurustadbir oleh Jawatankuasa ADC Peringkat Negeri. Peringkat Daerah pula dipengerusi oleh Jawatankuasa ADC Peringkat Daerah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan