Ahad, 22 Jun 2014

GERAKAN DESA WAWASAN


Gerakan Desa Wawasan (GDW) telah dilancarkan oleh mantan Perdana Menteri YAB Dato’ Sri Dr. Mahathir Mohamad di Kampung FELCRA Seberang Perak, Daerah Hilir Perak pada 4 Julai 1996. Gerakan Desa Wawasan atau Gerakan Daya Wawasan ini merupakan lanjutan dibawah dasar Transformasi Kedua Luar Bandar yang telah dilancarkan pada 1994 yang merupakan kesinambungan kepada Transformasi Pertama Luar Bandar iaitu dengan memberikan penekanan kepada sumber daya insaniah.

Matlamat Gerakan Desa Wawasan (GDW) ini adalah mewujudkan masyarakat desa yang berdaya tahan, berinisiatif, berdikari, berilmu dan memiliki dayasaing tinggi untuk melaksanakan pemodenan desa. Melalui GDW ini juga perancangan dibuat untuk mempertingkatkan keupayaan penduduk desa. Pelbagai program dilaksanakan dalam GDW ini antaranya ialah Program Bina Insan dan Kesedaran, Ilham Desa, Program Keluarga Angkat dan Program Pengindahan Persekitaran.  Lantaran itu, objektif GDW ialah:

i) Meningkatkan semangat berdikari dengan mengikis mentaliti subsidi.
ii) Meningkatkan penglibatan masyarakat dalam pembangunan desa.
iii) Memudahkan sikap untuk memudahkan proses pencantuman tanah.
iv) Meningkatkan keupayaan masyarakat untuk maju.
v) Membentuk “empowerment”.
vii) Meningkatkan kemahiran untuk pelaksanaan Pelan Induk Desa (PID).

Bagi mencapai objektif sebagai desa wawasan yang berjaya terdapat 12 kriteria yang perlu dibangunkan oleh sesebuah kampung yang berjaya iaitu Kebersihan dan keceriaan, Keagamaan dan kemahiran, Pendidikan dan kemahiran, Ekonomi berasaskan pertanian, Kepimpinan atau pentadbiran, Sosial, Keselamatan, Infrustruktur, Kesihatan, Pembangunan IT, Pembangunan manusia, Ekonomi bukan pertanian.

Institute for Rural Advancement (INFRA) diamanahkan oleh kerajaan untuk menjalankan latihan dan memastikan penduduk kampung mendapat latihan dan pendedahan tentang GDW. Masyarakat desa diberi latihan tentang cara untuk memajukan kampung dengan projek-projek sosioekonomi. Justeru program latihan yang dijalankan menyediakan cara, kaedah dan saranan-saranan untuk memajukan kampung dengan pelbagai aktiviti. Apa yang menariknya ialah GDW memberi peluang dan galakan kepada penduduk untuk membangunkan kampung mereka berdasarkan cetusan ilham sendiri.

STRATEGI PELAKSANAAN.

Memantapkan kaedah pelaksanaan melalui perlantikan Penggerak GDW (samada pegawai KEMAS/Agensi KKLW) bagi setiap kampung GDW bertujuan menyelaras pelaksanaan program dan membantu JKKK./JKKR mempertingkatkan pengupayaan mereka
Mewujudkan struktur pengurusan dan pemantauan melalui beberapa jawatankuasa iaitu:-
  1. Jawatankuasa Kabinet GDW
  2. Jawatankuasa Induk GDW
  3. Jawatankuasa Peringkat Negeri
  4. Jawatankuasa Peringkat Daerah
  5. Jawatankuasa Peringkat Mukim
  6. Jawatankuasa Peringkat Kampung
Selaras dengan itulah lahirnya Kampung yang berdaya maju dan telah memenangi Anugerah Desa Cemerlang Peringkat Kebangsaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan