Selasa, 1 Januari 2013

Image Of The City dan The Death and Life Of Great American Cities





Rumusan :

 The Image Of City oleh Kevin Lynch.

           Setiap individu mempunyai pandangan atau gambaran masing-masing berkaitan ‘bandar’ yakni satu pewakilan visual yang memacu kehidupan seharian dan makna yang muncul berasaskan gambaran itu sendiri. Kajian tentang sampel-sampel imej ini membantu perancang membezakan imej awam bandar mereka. Ini boleh dinilai dari segi identiti iaitu apa yang membuatkan imej tertentu ini unik di kalangan bandar-bandar, struktur, bagaimana imej itu terbentuk ruang, dan makna serta nilai yang terdapat pada imej tersebut. Perancang perlulah peka terhadap makna imej kerana ianya membawa perbezaan yang terlalu banyak dalam masyarakat majmuk. Mereka seharusnya menumpukan kepada struktur dan identiti, dan kerja-kerja ke arah meningkatkan kemampuan imej bandar sekali gus membantu masyarakat yang tinggal didalamnya.

Buku ini ada menyebutkan tentang tiga bandar moden iaitu Boston, Jersey dan Los Angeles dan temuramah penduduk telah dilakukan secara meluas berkaitan dengan pandangan imej dibandar mereka sendiri. Dapatan kajian menyatakan Boston dipenuhi dengan identiti tetapi mereka terkeliru dengan struktur, Bandar Jersey pula kekurangan identiti dan struktur yang jelas. Manakala, Los Angeles pula telah dibina dengan struktur yang rasional tetapi masih kekurangan jenis identiti setempat yang perlu dinavigasi melaluinya. Imej-imej bandar berbeza secara jelas dan meluas dengan melihat bagaimana imej tersebut diletakkan dalam peredaran masa contohnya Boston yang membenarkan untuk jauh daripada konteks sejarah.

Manusia boleh menyesuaikan diri dengan apa jua keadaan tetapi terdapat strategi reka bentuk yang boleh membuat orientasi bandar lebih mudah. Bagi tujuan kajian, elemen-elemen reka bentuk boleh dibahagikan kepada lima kategori iaitu laluan, tepi, daerah, nod, dan mercu tanda.

Laluan iaitu jalan pengangkutan utama bandar dan yang paling biasa menjadi laluan masyarakat. Laluan ini boleh dibezakan dan diingati melalui pelbagai variasi reka bentuk dan persekitarannya. Untuk mengelakkan kekeliruan ,laluan seharusnya mempunyai hierarki jalan yang jelas dan dilalui dengan kerap oleh masyarakat. Setiap jalan tidak semestinya perlu bentuk lurus tetapi mesti bergerak ke satu arah yang umum dan mempunyai kecerunan pergerakan untuk berkomunikasi. Laluan haruslah mempunyai tempat yang jelas begitu juga mercu tanda disepanjang laluan tersebut.

Pinggiran menyediakan ruang yang jelas berbeza dalam unsur-unsur bandar. Semakinjelas sesuatu visual, seperti pantai atau taman sebelah, lebih baik. Tepi boleh menjadi kuat, tetapi perancang mesti memastikan mereka masih dapat cukup difahami untuk membenarkan hubungan di sekitar elemen pinggiran.

Daerah yang agak besar kawasan yang mempunyai identiti yang cukup untuk dinamakan. Setiap daerah perlu diasingkan daripada orang lain melalui petunjuk, tema visual. Daerah sering ditakrifkan dari segi penggunaan kelas atau khas juga. Beberapa daerah adalah sunyi  dengan sempadan yang jelas dan  eksklusif, manakala yang lain adalah extroverted, lebih terikat dengan corak keseluruhan bandar.


Nod adalah lokasi tepat yang memerlukan perhatian tambahan dari pemerhati, biasanya simpang di sepanjang rangkaian laluan atau stesen transit. Nod harus dihadkan dan dibuat berbeza melalui pinggiran dan mercu tanda.  

Mercu tanda adalah apa-apa yang menonjol yang boleh membantu pemerhati mengorientasi diri sendiri. Ia boleh menjadi mewah danmempunyai  visual menarik, atau ia hanya boleh menjadi latar depan yang jauh berbeza dengan latar belakang.


Terdapat sepuluh reka bentuk kualiti penting yang terpakai bagi setiap elemen:

1. Ketunggalan. Sharp berbeza boleh digunakan untuk menarik perhatian.

2. Kesederhanaan. Borang harus mudah dibayangkan bentuk geometri.

3. Kesinambungan. Elemen individu mesti difahami secara keseluruhannya.

4. Dominasi. Beberapa elemen menonjol dari yang lain.

5. Kejelasan Bersama. Menekankan persimpangan strategik dan sempadan.

6. Pembezaan berarah. Asimetri boleh membantu pemerhati mengesan arah.

7. Skop visual. Tempat di mana gambar yang lebih besar boleh diambil masuk

8. Kesedaran gerakan. Buat pengembara visual sedar kelajuan seseorang.

9. Siri Masa. Merekabentuk "melodi" dalam siri yang dialami dari masa ke masa.

10. Nama dan makna. Sifat-sifat bukan fizikal yang meningkatkan ciri-ciri reka bentuk




The Death and Life Of Great American Cities.

                 Dalam buku The Death and Life Of American Cities ,Jane Jacobs telah mengkritik perancang rasionalis terutama Robert Moses pada tahun 1950an dan 1960 yang menyifatkan perancang bandar moden merencatkan imej bandar kerana ianya meruntuhkan masyarakat yang tinggal dalam satu lingkungan komuniti bandar.Perancang modenis menggunakan penaakulan deduktif untuk mencari prinsip-prinsip yang digunakan untuk merancang bandar-bandar. Antara dasar-dasar yang paling tegas ialah pembaharuan bandar, yang paling lazim ialah dan adalah pemisahan kegunaan (iaitu, kediaman, perindustrian, perdagangan). Polisi ini, beliau mendakwa, memusnahkan masyarakat dan ekonomi inovatif dengan mewujudkan pemencilan, kawasan bandar yang luar biasa.


Di tempat mereka Jacobs menganjurkan "empat penjana kepelbagaian": "keperluan bagi keempat-empat syarat adalah titik yang paling penting buku ini iaitu:

a)       Kegunaan Campuran, mengaktifkan jalan-jalan pada masa yang berlainan hari

b)      Blok pendek, membenarkan kebolehtelapan yang tinggi pejalan kaki.

c)      Bangunan daripada pelbagai peringkat umur dan negeri-negeri pembaikan.

d)     Ketumpatan.


 Idea yang dikemukakan oleh beliau bertentangan dengan perancang bandar moden. Beliau sering mengatakan bahawa Greenwich Village New York sebagai contoh masyarakat bandar yang bertenaga. Kampung tersebut sama seperti di kebanyakan komuniti, sekurang-kurangnya melakukan pemelihara persekitaran walaupun cuma di sebahagian. Buku ini juga memainkan peranan utama dalam pembangunan bandar Toronto di Kanada, di mana Jacobs telah terlibat dalam kempen untuk menghentikan Lebuhraya Spadina.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan