Dalam
mengurus sesebuah organisasi terdapat beberapa model perubahan yang boleh
diamalkan, antaranya Model Perubahan Tiga Peringkat Kurt Lewin dan Model Perubahan
Tiga Peringkat Edgar Schein. Perubahan tentunya akan melibatkan sesuatu yang
lama bertukar kepada yang baru.
Secara
umumnya, Model Tiga Peringkat Kurt Lewin merupakan model yang terawal sekali
menyebut tentang perubahan dalam mengurus sesebuah organisasi yang menjadi asas
kepada model perubahan organisasi moden. Kurt menyatakan bahawa pada peringkat
pertama, seseorang itu perlu mempunyai keinginan untuk merubah situasi yang
lama. Hal ini demikian kerana dengan andaian bahawa situasi yang lama itu mendatangkan
kesan yang negatif atau masalah kepada individu atau sesebuah organisasi. Sebagai
contohnya, penggunaan beg plastik pada masa kini adalah tidak mesra alam dan
akan mengakibatkan penyakit merbahaya kepada pengguna dalam masa yang panjang. Faktor
tersebut telah menyebabkan ramai pengguna ingin berubah daripada terus
menggunakan beg plastik yang memakan masa yang agak lama untuk terurai.
Pada
peringkat kedua pula, Kurt percaya bahawa seseorang itu perlu berubah kepada
kelakuan yang baru. Apabila sesuatu keadaan itu didapati tidak memberikan
manfaat maka seseorang harus cuba untuk melakukan perilaku baharu yang dianggap
akan mendatangkan kebaikan kepada diri atau sesebuah organisasi. Ini merujuk
kepada nilai, sikap, struktur dan pembentukan gelagat yang berbeza berbanding
sebelum ini. Misalnya, penggunaan beg kertas atau jenis kain adalah lebih baik
berbanding menggunakan beg plastik. Situasi yang baharu ini dianggap merupakan
jalan penyelesaian kepada situasi yang lama.
Seterusnya
peringkat yang ketiga iaitu pengekalan kelakuan di tahap baru. Apabila berlakunya
perubahan dari segi nilai, perilaku, struktur dan sebagainya kepada individu
atau organisasi, maka ia sepatutnya dikekalkan. Ini bermakna pengekalan gelagat
baru tersebut akan menjadi sebahagian amalan terbaik daripada sebelumnya. Contohnya,
penggunaan beg kertas adalah dianggap lebih baik berbanding beg plastik dan
seharusnya dikekalkan pada masa akan datang kerana memberi kesan yang positif
kepada persekitaran manusia dan semula jadi.
Manakala
Model Perubahan Tiga Peringkat Edgar Schein pula beliau telah memasukkan unsur psikologi
dalam model beliau.
Peringkat
pertama dikenali sebagai Peringkat Perubahan iaitu peringkat membentuk motivasi
dan kesediaan untuk berubah ke arah yang baru. Dalam konteks ini seseorang
individu atau organisasi harus bijak mengatur stategi yang efektif ke arah
perubahan, iaitu memberikan suatu dorongan atau sokongan ke atas golongan
sasaran. Ini bermaksud dengan bantuan motivasi maka mereka akan tergerak untuk
berubah daripada kelaziman yang dianggap tidak baik. Misalnya, seorang pengurus
perlu menjadikan perubahan sebagai suatu tindakan yang perlu dilakukan untuk
terus maju.
Peringkat
yang kedua pula ialah peringkat Peralihan. Pada peringkat ini, agen perubahan
yang terlatih diperlukan untuk memupuk nilai, sikap dan perilaku melalui proses
pengenalpastian dan motivasi. Contohnya, pengurus meyakinkan bahawa sasaran
syarikat untuk maju akan dapat dicapai sekiranya pekerja melakukan perubahan
dalam tingkah laku, nilai, amalan dan sebagainya untuk meningkatkan kecekapan
dalam bekerja.
Peringkat
yang terakhir iaitu Pembekuan Semula iaitu mewujudkan suatu situasi yang mana
perubahan yang baharu itu adalah bertepatan dan perlu dimantapkan lagi supaya
ia akan menjadi suatu kelaziman. Misalnya pekerja perlu mengekalkan perilaku
dan nilai yang baru untuk mewujudkan hubungan yang signifikan antara majikan,
prestasi diri dan organisasi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan