Sabtu, 27 September 2014

Pengenalan Amalan 5S


Mesti anda semua pernah mendengar tentang 5S bukan? Sebenarnya 5S telah diperkenalkan sejak 1980-an lagi dalam usaha untuk mempertingkatkan kualiti perkhidmatan dan pengurusan sektor awam. Sebenarnya jika kita selusuri semula amalan 5S ini diwujudkan ketika zaman pemerintahan mantan Perdana Menteri kita iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad  kerana beliau tertarik dengan budaya kerja orang Jepun pada masa itu. Bayangkanlah setelah Perang Dunia Kedua tamat pada 1945 negara Jepun mampu muncul sebagai negara yang maju hanya dalam tempoh yang singkat, sedangkan jika difikirkan semula amat mustahil mereka dapat membangun kerana bom atom yang dijatuhkan di Hiroshima telah melumpuhkan negara Jepun secara fizikalnya dan menyebabkan kekalahan terhadap Amerika Syarikat. Namun, kekalahan tersebut tidak pula melumpuhkan nilai-nilai sumber manusia yang sememangnya dimiliki oleh Jepun iaitu budaya kerja yang perlu dicontohi oleh masyarakat kita.

 Konsep 5S secara rasminya mula diperkenalkana pada 1980-an di Jepun oleh M.Nakatshugawa. kerana menyedari akan budaya kerja yang diamalkan oleh suri rumah pada ketika itu. Kebanyakan kediaman adalah bersaiz kecil dan perlu memanfaatkan setiap ruangan yang ada. Oleh itu, pada sebelah siang, ruang tamu dijadikan sebagai tempat bertemu rakan taulan, manakala pada sebelah malam ruang tamu tersebut akan dijadikan sebagai tempat tidur.

Ruangan yang sempit telah menyebabkan suri rumah mengamalkan konsep sisih barangan jika perlu dan susun semula baranga tersebut selepas digunakan. Konsep tersebut pada mulanya digunakan pada tahun 1955 oleh Persatuan Keselamatan dan Kesihatan Industri Jepun (JISHA) bagi menggalakkan kegiatan perindustrian di negara tersebut.

Dua konsep tersebut iaitu “Seiri” atau sisih dan “Seiton” atau susun telah berkembang menjadi Lima konsep akibat perningkatan produktiviti dan kualiti. Maka pada tahun 1970-an, elemen “Seiso” atau sapu, “Seiketsu” atau seragam dan “Shitsuke atau disiplin telah ditambah menjadi konsep tersebut yang kini dikenali sebagai 5S. Ini bermakna jika digabungkan 5s adalah sisih, susun, sapu, seragam dan Sentiasa amal (disiplin).

Amalan 5s merupakan teknik yang berkesan ke arah mewujudkan budaya peningkatan secara berterusan atau dikenali sebagai “Kaizen” dalam Bahasa Jepun. Istilah Kaizen digunakan untuk merujuk sesuatu yang boleh diperbaiki dan mengalami peningkatan positif sedikit demi sedikit secara berterusan dalam aktiviti yang berorientasikan manusia. Setiap anggota dalam organisasi perlu menyertainya dan memberi komitmen sepenuhnya untuk mencapai matlamat.

Ringkasnya, amalan 5S merupakan suatu konsep pengurusan yang terdiri daripada 5 elemen iaitu ssih, susun, sapu, seragam dan sentiasa amal yang dipraktikkan dalam sesebuah organisasi secara berterusan untuk meningkatkan produktiviti dan kualiti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan